Ere wie ere toekomt....

16 september 2021

Ere wie ere toekomt....

En dat zijn bewoners, niet de Gemeente Halderberge.

Op 23 Juli hadden wij het genoegen om een aantal statenleden te mogen ontvangen  in onze gemeente om met eigen ogen te zien hoe gevaarlijk de N640 is.

Jelle van Nuland, Suzanne Zwart, Taner Karaslaam (VVD Brabant), Coen Hendriks (CDA Brabant) en Willemieke Arts (SP Brabant)  zijn een hele middag rondgeleid over de N640 om de vele knelpunten te laten zien.

De omwonenden van de N640 rondom de kruising met de Kruisstraat  strijden al 5 jaar om een veilige weg te krijgen.

80-100 ongelukken gebeurden er op dit stuk de laatste 5 jaar, maar tijdens onze gesprekken met de statenleden bleek dat niet alle ongevallen in Den Bosch geregistreerd werden. Sterker nog de zware ongevallen die dit voorjaar zijn voorgevallen, waren niet eens bekend.

Er was te weinig kennis op het provinciehuis om acties te ondernemen.  Omwonenden kregen alleen te horen dat maatregelen niet konden, snelheid niet verlaagd kon worden, rotonde niet kon op de kruising….kortom ze werden er hopeloos van.

De gemeente praatte de provincie na “want de provincie is eigenaar en wij kunnen niets doen”. Op emotionele uitspraken van bewoners in de krant viel de gemeenteraad over elkaar heen “want dat kun je niet zeggen over een wethouder”.

Maar de aanhouder wint.  Vandaag stond in de krant dat de wethouders Mollen en Mellise “er klaar mee zijn”. En nog 1 keer naar Den Bosch zouden gaan…..

Mosterd na de maaltijd. Gedupeerde vd Maat heeft vandaag een tweet gestuurd waarin staat dat gisteren woensdag 15 september de gemeente ambtelijk op de hoogte is gebracht dat…

De snelheid omlaag gaat. En zoals hij al aangaf mede door de gesprekken met de omwonenden.

Tijdens het werkbezoek op 23 juli hebben de statenleden met bijna 50 omwonenden gesproken, 1 week later is er door de projectleider toegezegd dat er gekeken wordt naar een extra snelheidsremmer tussen koepelbaan en kruisstraat en het verlagen van de snelheid naar 60 km.

En vandaag komt dan het bericht. De kruising wordt  50 km.

Door 5 jaar lang strijd van de omwonenden. Een strijd waar ze moedeloos van werden. Een strijd waar wij met CDA Halderberge en SP Halderberge ondersteuning gaven. Waardoor bijvoorbeeld de statenleden met eigen ogen zagen hoe gevaarlijk de weg is.

Met onze steun werden we neergezet als Populisten, mensen blij maken met een dode mus, een CDA plaats vervangend raadslid dat bij de vorige burgemeester moest komen en te horen kreeg dat die niets mocht zeggen over de N640 omdat die eraan woonde. Raadsleden die het niet interesseerde “want de koepelbaan ligt er”. Alleen kritische vragen in de raad door het CDA.

Maar het was wel dankzij de hulp die we konden bieden aan deze mensen in hun strijd dat ze nu krijgen waar ze voor vochten, een veiligere weg.

En daar mogen ze trots op zijn.

SP Halderberge en CDA Halderberge feliciteert de mensen die wonen aan de N640 ter hoogte van de kruisstraat met dit succes. Dit hebben ze aan zichzelf te danken.